måndag 19 november 2007

Billiga leksaker, till köket!

Prata lite telefon med Anna. Hon satt och bläddra i en leksaks katalog. Vi diskuterade hur man som liten satt och kolla igenom den under hela december månad och kryssa i det man ville ha. I stort set så behövde man bara sätta ett stort kryss på hela boken, för man ville ha allt.
Jag komme rihåg att jag önska mig en bebis doscka som kunde kissa. Det var nytt och modert med en docka som kunde kissa. För vilken docka kunde det då? Jag fick den aldrig, utan jag fick ett keramik-set istället. Jag blev glad ändå. Nu kunde göra mina egna krukor.

Men idag finns det allt till småbarn/barn. Anna nämde något om ett modert kylskåp med ljus och ljud. En apelsinpressare, kaffe kanna som funkar att göra riktigt kaffe med. Och så står det "från 3år". Säg mig, vilken tre åring förstår vad kaffe är? Vilken treåring säger till sina föräldrar "ska vi göra kaffe - PÅ RIKTIGT!" Eller köpa en te-kokare för 99kr som funkar galant från BRAUN. Vilken allvarlig lek det kan bli. Vtten som har kokat, ska tre åringar hälla upp till varandra? Eller som Anna sa, se vem som bränner sig mest. Det är nästan så att barnet kan börja starta sina framtids planer på att flytta. Eller som vi, studenter. Köpa billiga vitvaror. Te-kokar för 99kr. Vilket kap! Att flytta hemifrån va inte dyrt. Leksaksaffären har allt du behöver. Student R us.

Inga kommentarer: