onsdag 16 januari 2008

"jag har kjol, våldta mig gärna"

Samhälle idag. Det handla om brott och straff. Vi skulle ha prov och det gick ju väldigt bra. man fick sitta i grupper och diskutera fram sina egna åsikter osv. Jag är den att jag inte fuskar, absolut inte. jag använder mig inte av andras åsikter. Tycker det är lite mesigt att göra det. Har man inte egna åsikter/kommentarer så är man helt enkelt feg eller mesig ELLER så känner man sig inte så pass bra som man borde. Nu säger jag inte att det är fel att tycka likadant som andra men man ska i alla fall kunna stå för något som man tycker. Det finns inget rätt och fel i det jag hörde idag, detta är bara min åsikt.

Under provet satt jag och försökte koncentrera mig på vad anna satt och sa till mig men jag kunde bara inte för mina öron drogs bakåt mot ljudvågorna där. En annan grupp satt och diskutera våldtäkt. Ungefär såhär lät det "har man kort kort, brösten poppar ut och visa för mycket skin så får man nästan själv skylla sig..hårt att säga så men det får man. och speciellt när man vet hur samhället funkar idag. man får ju mycket uppmärksamhet om man klär sig så" . Okej visst, visst..det kanske kan stämma för gruppen som diskutera det, själv kom mina åsikter fram och jag ville bara vända mig om och kommentera.

Det har inte med kläder att göra. Inte alltid. men vem egentligen kan kommentera detta med kläder. hur mycket vet vi om offrets kläder, när vi läser om det i tidningen? Kläder nämns inte, just för att det ska inte avgöra om man ska bli våldtagen eller inte. Det ska inte avgöra något överhuvetaget. Samhället får vara hur illa som helst, det förvärras för varje år, det vet alla. Men ska man gå och klä upp sig till hals och fötter för att inte väljas ut för en våldtäkt. Jag skulle inte vilja säga att det är meningen. Man FÅR inte våldta någon, däremot får man gå med kläder på kroppen. Man får inte gå naken, men man får ha kläder. Lång kjol, kortkjol, shorts, byxor, lånarmad, linne, skjorta...det ska inte avgöra om man ska bli våldtagen. Sen när var det okej att råna en människa som går på stan. Ska vi då säga "han såg för rik ut" eller råna en butik för att där bara finns en överbevakning. Tänk alla de offren för våldtäkt som, om vi nu ska säga såhär, varit klädda från topp till tå. Vad ska vi då gå på? "du visa lite av din axel i den där tröjan, för mycket skinn...där har du det, därför blev du våldtagen" eller ska vi då sträcka oss ut att offret had einte några vågade kläder, utan hon hade druckigt några glas. "skyll dig själv", är det de vi vill höra? jag är mycket medveten om att det finns tjejer som lockar en kille, retas och kan vara onyktra i detta stadiet, men det kan vända lika snabbt och då ska man kunna säga nej. Även en kille ska kunna få säga nej. Även en kille ska kunna gå så lätt som möjligt (för visst har det funnits män som blivit våldtagna de med).

Egentligen kan ingen kommentera detta om kläder, alkohol tillsammans med våldtäkt för vi själva vet inte. Bara de som upplevt det. jag läser sällan i tidningen vad offret hade på sig, för som sagt så är det oviktigt. Vi i detta land är så inprintade med våra lagar. Vi är mcyket medvetna om att man inte får det ena och det andra, men vi vet också att det finns dom som tycker tvärtom och gör det ändå som tex rån, våldtäkt, misshandel. Det händer så pass ofta, MEN ingen säger ännu "det förvånar mig inte längre". kvittar hur mycket det händer så förvånar det oss. Jag blir skrämd, men jag går inte och ändrar min livsstil. Vad finns meningen med det. Full, onykter, kort kjol, lång kjol så är du ett offer precis överallt för både det ena och det andra. Knulla runt om man vill det, men när man inte vill längre så ska man kunna backa undan utan att bli indragen med tvång.

Så kläder ska kunna avgöra vem som blir våldtagen eller ej? För min del bullshit. Bullshit så det stänker om det. Kör man fortfarande med att man borde gå efter kläderna så lever man på äldre tider.

Inga kommentarer: