fredag 25 januari 2008

dont spend it

så jävla roligt är det inte att få lönen ändå och bo hemma. "man kan göra vad man vill för dom" - är till en viss del sant, för jag behöver inte betala hem så länge jag går gymnasiumet, men direkt därefter, om jag har ett jobb, så ska jag betala hem. Rättvisst. För jag väljer väl själv om jag vill slita häcken av mig under min skoltid? jag väljer min egen tid där och hur jag vill göra med den.
Men grejen är, skulle du få mer än föräldrana så börjar dom med en gång med sitt jäkla snack om att jag ska hålla i pengarna, spendera dom bra och ha hela månaden ut. Ok ok! jag förstår, de är väl oroliga, de vill att jag ska lära mig att hantera pengar tills jag flyttar hemifrån och få en inblick i hur det verkligen är.

Men jag menar, att jag är duktig på alla sätt och viss. redan vid tio års åldern började jag att önska mig lägenhets grejer till födelsedags present och julklapp och i regel fick jag enbart det också, och tro mig, det är inte så jävla kul att få det i tio års åldern och upp. men jag önska mig det och önskar mig fortfarande det. och då tycker jag att jag kan få spendera mina pengar hur jag än vill. Spendera de på något jag vill ha, något nyttigt och bra. jag är inte alltid i god form när det gäller pengar för oftas spenderas dom allt för snabbt, men det är bara för att jag sällan får det jag vill ha, och när jag har chansen till att få allt, så tar jag den så fort som möjligt.

Jag jobbar för att fylla ut min egen tid för mig själv. Jobba för att få in pengar till mig själv och spendera dom på mig. Sen om det tar en vecka eller en månad tills pengarna är slut bryr jag mig inte så mycket om. För jag är i regel nöjd och klagar sällan på det. jag är nöjd och belåten.

jag kan hålla med om mina föräldrar att jag behöver lära mig att planera min ekonomi lite bättre. Visst det kan jag göra, men jag bestämmer själv om jag vill planera det till lite kläder, parfymer, eller något annat. Min tid, mina pengar. Just leave it there folks...

Inga kommentarer: