torsdag 3 april 2008

Jag satt för en liten stund sen och zappa mellan de olika pogrammen. Då jag från ingenstans stanna på svt 1. En debatt. En debatt som handla om mordet i Bergsjön i Göteborg, journalister och ungdommar. Allt i ett. jag förstod först ingenting om detta för jag hade inte lyssnat på en gång, därför var jag tvungen att googla lite för att sedan förstå. jag tyckte det var väldigt bra åsikter och kommentarer som kom med i just denna debatt. Tillsist börja jag förstå och hänga med.

Journalister blir nerslagna för att dom enabrt gör sitt arbete. Media målar upp felaktiga bilder. Ungdommar i förorten skyddar sitt revir. Det var så jag uppfatta det från början. Journalister blir påhoppade, antigen med ord eller med slag, jag säger inte att det är så för jag var inte där, men något som gjorde så att en journalist inte kände sig välkommen. Full förståelse har jag för dem som förlorat en person. Det är inte kul att se någon fotografera eller filma. Men det har inte bara hänt i bergsjö i göteborg! Det händer inprincip överallt. Både i stockholm, malmö, helsingborg går journalister in och filmar/tar bilder på olika olyckor, mord m.m. Detta ska inte vara någon nyhet för folket i sverige, tvärtom. Till och med min lillasyster på tolv år förstår att bilder/filmer kommer från journalister ut över hela landet. Idag finns det till och med så att en egen privat person kan skicka in bilder till tidningen .

Journalisterna menade på att dom bara gjorde sitt jobb, medans ungdommarna som bor i bergsjö sa att dom gick på någons privata revir. Att det inte skulle vara så kul att stod och filma /tog bilder på detta. Och att detta hade aldrig tagits upp i tidningarna OM journalisterna blev påhoppade i luleå m.m. Svaret är väl ganska enkelt för min del. Det är rätt lätt att säga det: ingen i luleå hade hoppat på en journalist för att dom hade gjort sitt jobb. Lika mycket som polismän och andra arbetare försöker göra sitt jobb så gör journalist likså.

Men man får bara inte säga förort. Jag blir lite arg på sådant prat. Hade något sådant här hänt i Limhamn så hade det kommit i tidningen och det hade målats upp jättestort. Det hade blivit en chock lika mycket som det hade blivit det på rosengård. Skillnaden är bara, om det både hade hänt på Limhamn och rosengård så hade inte limhamn fått den uppmärksamhet den ville ha. Utan bara rosengård. Inte för att det är mycket invandrare och inte för att journalisten är svensk. Utan just bara för att det är fel att skriva "förort" och man måste lämna andras privatliv ifred. Och därefter hade man gjort en jättestor sak av det hela och gjort en stor debatt om det. Men bara om rosengård, inte om Limhamn. för varför just limhamn? rikt och snyggt och folket är enbart svenskt som bor där ute. varför ska dom behöva den uppnmärksamheten eller debatten från tv/tidningen?

Folk frågar sig varför man drar upp invandrare hela tiden och förorter? jag skulle faktiskt kunna leva ett år utan att få höra "stöd invandrare" - "säg förort mindre" . För det är inte media, vi svenskar eller journalister runt om som målar upp en dålig bild av invandrare eller förort, utan det gör dom väldigt bra själv.

Inga kommentarer: