söndag 14 december 2008

så är det ljuvliga söndag. söndag söndag i all sin ära. vad har söndag att erbjuda? den har mycket att erbjuda. man blir fri från jobbet. inte för att jag ska klaga. men det kan vara ätt skönt med tanke på att man snart ska börja jobba dag och natt fram till januari. vila behövs, men vad vet jag om vila? det är det enda jag gör om dagarna tycker jag.

faddergalan har varit här nu. samlat in pengar och det ena och det andra. tre personer sitter inlåsta mitt i stan i malmö och sönder radio för att hjälpa till och sponsra, givetvis pengar då såklart. och det är väl det bästa man kan göra? sätta in tre personer som sänder radio. vilken idee! christoffer är beroende iaf. han tjatar om att vi måste ställa oss utanför och glo in. vi kanske kommer med i tv!

fast jag kan störa mig något grymt mycket un der hela december månad. det är julens månad, och tydligen är det en väldigt grå månad. man hör hur man ska vara lycklig och samlad med familjen och sen på andra sidan gatan hör man att det är synd om personer osm är själva under denna årstid. och ja, det är det verkligen. jagb vet flera stycken som sitter ensam till jul. och det suger och det är skit. man vill bara ta och samla alla i sitt hem och bjuda på det som finns, kärlek mat och en bra stund. är det inte så vi känner? för varför ska vi då nämna andras ensamhet och tycka synd om det? ska vi känna med? det är klart vi ska. det är mänskligt och jag tror vi alla gör det under denna konstiga månad som är fylld med både skratt och tårar. vissa kan skatta sig lycklig, andra inte. sanningen är hård. men så är det. men skulle vi verkligen ta in alla i vårt hem och skapa stämning? skulle vi inte istället börja tänka på hur dyrt och jobbigt allt skulle bli? måste städa dagen efter, usch. är det inte så man skulle tänkt om man fick erbjudandet? visst vill man hjälpa alla, men skulle man gjort det om man fått förfrågan om "hallå där, du tycker synd om alla säger du, vi bjuder hem de enamma till ditt hem" - jag må vara en ego eller en idiot. men nej, det hade jag inte gjort. för jag hade tänkt precis det jag skrev om. jag hade skapat oro istället för kärlek.

och det är just det med december månaden - julens månad - att vara generös månad. att den känns så korkad. jag kan vara fadder, jag kan skänka pengar, jag kan bygga rör till afrika så dom får vatten. jag kan göra vad jag vill. men varför ska det framgå just i december? det komiska är att sätta tre personer i en låda i malmö för att sedan få folk att skänka pengar under jultid, är att mer än hälften av människorna i malmö inte ens firar jul, och kommer därför inte ens tanka tanken på att vara mer generös än vad dom redan är. eller så kanske jag drar alla över en och samma sträcka. men det är mina funderingar kring det. jag själv låter mig inte lockas. om det är jul eller sommar, det spelar ingen roll. allt skit som händer, händer varje dag, månad och år. kvittar tid eller datum. jesus fick gåvor när han föddes, men om man ska gå in på jesus så skänkte han gåvor till alla dygnet runt.

och så mycket pengar man skänker hela tiden, men det känns som allt dåligt aldrig försvinner.
visst, ska man uträtta något så kostar det. men det man ser inte resultat. är jag en dålig människa nu? jag är inte insatt? måhända, men snälla. ändra min åsikt om detta. hjärtligt välkommen. jag tror allt är en reklampelare och den som är mer generös under julen, ycker jag borde tänka om.

inte för att greenpeace har något med detta att göra. eller det beros på hur man ser det. Jag skänker pengar varje månad dit. och allt jag fick hem var en tidning på två sidor. det stod bara om miljön utanför sverige. jovisst, det är klart vi ska tänka på miljön där. det dåliga kommer hit, men det dåliga kommer också härifrån. men jag är inte så insatt i det heller. för jag fick bara två sidor av fakta och vad som händer med greenpeace och mina pengar. tydligen så har mina pengar gått till stora stenar som dom sänker ner i havet, för att hindra stora båtar att ta sig genom och släppa ut olja. jaha? det var spännande. mycket mer fick jag inte veta.

människor har kollat snett och tyckt man var dum i huvudet efter man diskuterat detta. för man får inte lov att tänka så, enligt dem. det syns på deras blickar, speciellt nu när det är jul. då får man höra "tänk på de som far illa, speciellt under julen" - då sägr jag bara. flyg dit, hämta hem dem och bjud in alla i dit hem, börja med sverige! lättare sagt än gjort, eller hur?

jag bryr mig året runt, men jag tycker inte om när man ska bli extra generösare för när det gäller jul. häng mig för att jag tycker så. men så är det!

Inga kommentarer: