torsdag 28 augusti 2008

Att jobba på nydala är helt okej. Jobbet är helt okej. Jag menar, man kan inte klaga på ett jobb som ger en pengar. Lönen går alltid att diskutera upp, det krävs bara att vara i ett par stadiga skor. Men ibland undrar man ska börja ta betalt för den jävla miljön man jobbar i. När jag nämner Nydala malmö så nämner jag även brott. Nydala och brått är ett tillsammans. Brott är inget utan Nydala och Nydala är inget utan brott. När vi springer runt eller åker bilar så ser vi så mycket skit överallt, som vi numer inte tänker på eller tycker det är något märkvärdigt. Det har blivit en del av jobbets syn. Att se på konstiga ungdomar som sitter på söndriga bänkar och halsar i sig öl efter öl. Eller att dom sitter i en trappa och har sitt vardagliga ungdomsmöte med varandra för dom har tydligen ingenstans att ta vägen. Ingen av dom har något hem. vad vet jag. Varför sitta i en trappa? Skumt folk försöker ta sig in i jobb lokalen. Skumt folk sitter utanför jobb lokalen. Skumt folk tittar på jobb bilen sm en levande diamant, för tydligen har inte nydalafolket sett en hel bil förr och nog inte en som skiner så pass mycket. I början var allt läskigt, man var inte van vid något från denna miljön. Kom där en polisbil i 120 på en 50 väg så blev man i chocktillstånd. Kom det både ambulans och polisbilar samtidigt så blev man nästan rädd. Nu har jag upptäckt att det är något man vänjer sig vid. Det är en del av det vardagliga på nydala. Det är vardagsmat. Och det har börjat bli det för mig med. Idag såg jag fyra polisbilar, på olika tider under mitt jobbpass. Jag har sett värre, men inte brydde jag mig eller undra vad det kunde vara. Den enda tanken som for igenom mig var "Nydala!"

MKB har också en väldigt trevlig skylt när man träder in i Nydala "Vi ger dig säkerhet och trygghet". Det är då jag kan börja undra vad för säkerhet och trygghet erbjuds det? Fixa trapplampan? Sätta upp lappar om att tvättstugan ska städas? Byta lås efter ett inbrott? För då kan jag säga att det är inte säkerhet eller trygghet för någon. Inte ens ordentliga lampor sätts upp. Det har redan inträffat våldsamma händelser inom mitt jobb, och jag tror inte det är första och sista gången heller. För Nydala blir bara värre och värre. Det går att tjuvkoppla en bil mitt på ljusa dagen, testa själv!


Inga kommentarer: