måndag 4 augusti 2008

Jadå, då var man på det igen. Kommentarer och åsikter igen. jag har kollat runt runt och runt nu och det enda jag ser är klagomål på klagomål om det här med päls. "uiiik äckligt, bära djur?! Ska jag bära din hund, tycker du det? va?!"

- äh, det är väl som att gå runt med en äkta skinnväska? Eller? Jag menar, först måste du ta bort allt håret från ett djur, dvs pälsen, sen ska du ta bort det sista djuret bär, det är skinnet. Gör inte det Liiiiiiiiiite mer ont än pälsen måtro? jag vet inte, jag har aldrig slaktat ett djur och jag är inte heller insatt i det hela. Eller inte alls faktiskt. Men en sak vet jag, pälsen kommer först, sen skinnet. Så hur är det nu med att gå med skinväska som är äkta, utan att ens veta vad det är för djur? Det har kunnat vara din mormors gammla golvmopp som har gått runt och varit sött i en toffs, dvs en liten söt hund, eller din fd kanin. Vad vet vi! jag kanske överdriver, eller jo det gör jag nog. Men tänk bara tanken. Vart sitter skillnaden?

Hur vet vi hur den äkta päls blir gjord? Såklart, av djur, men det är inte det jag vill komma till. Utan hur det går till. Bla bla jag har bara hört negativt om det, det får jag erkänna. Men det kan mycket väl vara skvaller precis som allt annat som står. Som sagt, så har jag bara hört negativt, men jag ger det en liten chans med. Folk får bära vad dom vill, och nej det kanske känns lustigt att se ett rävhuvud som hänger ner på någons axel, visst visst. Men att det ska vara världens undergång?

vart får ni all mat ifrån? vet ni hur dom blir slaktade? hur dom ser ut eller hur dom skriker under själva slakten? Ändå stoppar ni i er maten. "bättre äta maten än att bära", har hört det förr, så försök inte. Tycker det är såfall lika vidrigt att äta och bära såfall. Men vi måste äta, om vi inte väljer att mumsa grönt. För det är väl ändå inte bara vegetarianer som angriper? Nej, det finns dubbelmoral-människor mer. Som jag vill kalla det, jag kanske är lite av varje i nu läget..

Men kläderna vi bär! Dom är inte gjorda av djur, det kommer inte från djur, utan det kommer från oss. Mänskligheten! Som faktiskt i mina ögon är ett litet snitt högre än djuren. Djur är smarta, och det finns säkert fler djur än vi, vad vet jag om det, och vad vet du? Där ser du! Men kläderna vi går runt med och inte på tal om alla smycken, är gjorda av människor, nej inte skinn eller vår luddna kropp, utan verkligen gjorda. Fast det fatta ni, får jag hoppas. Men barn som blir tvingade och vuxna människor som inte har något annat val. Ja thats life för dom, dom måste göra det samt barnen för att få föda och detta är life för oss att arbeta hårt för att kunna köpa dessa kläder och ha det bästa först av alla. Alla kläder har det kanske inte likadant, men det betyder väl inte att allt med päls att göra, eller vad vi vill kalla det, har det heller? Någon måste lida för att vi ska ha det som är bäst. Det är både människor och djur som offras.

Sen är det konstigt, så fort vi ser något stort, hårigt och fluffigt = päls, så blir vi till oss. Världen gör uppror. Släpp lös minkarna, vargarna, fiskmåsarna!.. vad det nu än är! Vi har ingen tanke på vart det kommer ifrån, vi ser bara päls och det första vi tänker "herregud.............en hund"
Men när vi ser skinn, vår första tanke är "nej men så snygg plånbok, den passar bra till min nya skinnväska som jag köpte nära kostallet ute på herrngårn!"

och hur många är det som inte tycker om päls alls, som har fejk-päls lite här och var. Det säger väl ändå emot hela alltet med att diskutera om päls är fel. fejk päls är nästan ett steg värre än riktig päls, speciellt om man kritiserar detta ämnet bara för det är synd om djuren. Säger det igen: det är fanimej synd om varenda varelse på denna jord!
Get it?

Nja, jag har nog inte gjort mig riktigt klart i detta. Hade jag varit känd bloggare hade jag fått två liter röd färg över mig varje dag under en veckas tid.

Inga kommentarer: