måndag 29 oktober 2007

Visst minns man tiderna.

Satt uppe till 03 imorse och lyssna igen album som heter "absolut music" och ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg dessa album. Jag har frågat många om dessa album och som svar får man "men du minns väl? dom har gått på reklam massvis med gånger". Tyvärr, minnet sviktar. Men när jag väl sitter och lyssnar på låtar som kom redan innan min tid så får jag lite gåshud. Gammla goa låtar, det var ett tag sen. Därefter kommer 90-tals låtarna in. Plötsligt ploppar det upp massviss med minnen från både höger och vänster. Både dåliga som bra. Olika personer dyker också upp. personer som man umgicks med på 90-talet. 90-talet var absolut inte mina tider. Jag var liten, men tillräckligt stor för att fatta att klädestilen var rent åt skogen. Jazz- byxor och buffalo skor, bara det lilla skriker ut 90-tal. och mitt försök att få långt, blont hår som jag sedan förstörde med att färga svart. Värdelös tid. Men där speglades musiken in: spice girls! Vi bytade spice girls kort. Därefter kom backstreet boys. jag tyckte ALDRIG om någon av grupperna, men för att passa in så sparade jag min veckopeng på 20kr för att kunna köpa både backstreets boys kort och spice girls. När väl spicegirls och backstreet boy inte längre var populärt att ha i sin närhet, så hade jag alla kort! När man flytta till lilla oxie 98, och såg sig omkring och tänkte "vafan är detta?" och börja FYRAN på en skola som låg ett cykelavstånd ifrån. Jag grät för att jag hade förlorat mina malmö vänner. Oxie för mig var som stockholm. För mig var det som det låg flera timmar ifrån när det i själva verket bara låg 20min med buss ifrån. 2000 kom och jag var stor nog att förstå att jag var glad för att 90- talet äntligen var över.

Men denna musiken. Denna underbara musiken som går efter år, genom all musik. Jag känner igen nästan allt som spelas på absolut music. jag hör hur visa musikstilar börjar komma in och ta över den ena musikstilen efter den andra, och hur det elektroniska utvecklas också. Facinerat måste jag säga. Jag ska absolut ta mig en runda nu där ute och njuta av att jag står där jag är idag och minnas tillbaka till en tid som jag inte riktigt vet om jag ska älska eller avsky. Jag var liten, men jag minns nästan alla år så väl. Tänka sig!

Inga kommentarer: