fredag 19 oktober 2007

"Gud, jag var hemma..jag var bara på toaletten"

Jag och A går runt på Malmös gator då vi ser Kristi Hemlös Mission - KHM (min egna förkortning på dem) och där står dem alltid och pratar om gud, människor på gatan, hemlösa m.m och för första gången så stannar vi till och lyssnar lite. Jag tror nog jag påverkades lite av A för att hon är så kristen som hon är. För hennes skull, så ett BIG.T OK! När jag då lyssnar på dessa två stora gubbar som stod mitt ute på Malmös gator och försökte samla in pengar, så insåg jag att det är rätt så modigt. Modigt att stå där och låta väldigt övertygad av sig själv och låta andra människor som går förbi skratta åt en, för visst har jag skrattat. Inte för att det är hemlösa, kristna eller någon sorts mission, utan för hans val av ord och meningar. Ibland förstår jag ingenting men ibland så kan det funka det som kommer ifrån hans mun. Däremot var det första gången som jag någosin skrattat MED dem eller han som står och pratar då...
Från ingenstans så hör jag "gud sökte dig men du var inte hemma". Alltså, han säger det så skönt så jag får ur mig ett asgarv. Jag och A bestämmer oss för att slå oss ner på en bänk en bit ifrån där Kristi hemlös mission står. Medans jag lyssnar så märker jag att dom verkligen ger ut bra budskap om gud, kommentera Malmös människor som går förbi, försöker få frivilliga människor att delta i deras stora julfest som jag vet om är mycket uppskattad och lyckad samt som dem försöker samla in pengar till hemlösa. Jag tänker nog om nästa gång jag ser dom. Dem är inte så helgalna pratkvarna trots allt.

"gud sökte dig men du var inte hemma" - Lär följa med mig väldigt länge, fast i mina egna ord.

Inga kommentarer: