torsdag 11 september 2008

Jag är beroende av aftonbladet om kvällarna på jobb men nu på senare tid har jag upptäckt mig själv att jag inte längre går in där för att läsa de stora nyheter, utan jag går in där för att hitta fel och saker jag irriterar mig på. texter eller artiklar som jag kan sitta och bita mig själv på naglarna för att det just är så korkat, dumt eller bara oehört ointressant. Vi tar ett exempel. Läs detta: http://www.aftonbladet.se/sofismode/article3292879.ab

Nya kläder till kvinnorna som sitter bakom galler här i Sverige. Deras tidigare kläder som vi kan läsa i texten, var manliga och tråkiga. Okej? Har jag missat något? Är det inte meningen med hela fängelse iden att det ska vara grått och tråkigt? och här går dom och beställer en klänning, EN KLÄNNING i ROSA! Jovisst, de ska väl också få uppleva lite färg i vardagen, men varför kan dom då inte sätta upp lite blommor, ha färg på sänglakan, rita hjärtan och regnbågen på väggen? Göra det så kvinnligt som möjligt för att dom ska trivas, för nu har dom skapat fram en klänning i rosa som är det kvinnligaste färgen det bara går att bli. Nej, jag gillar det inte. Gör nya byxor och hood tröjor till dom istället, låt dom bestämma vad det ska stå på dom, precis som vi små studenter fick göra med vår studenttröja. Och vill ni ge dom lite färg? ja låt dom då välja färg på skosnöret! Dom är också människor. Ja ja och ja. Jag vet. Men dom sitter i fängelset. Bara ordet fängelset är grått. Dom är där av en annledning. Ingen frihet. Tänker jag fel, är jag för hård? kanske, kanske inte.

och vad är det med hon som kommentarer kläderna? Sofi Fahrman, en stor modeikon inom kläder och design. Anser att klänningen är för tråkig. Titta på klänningen. Den är väldigt vacker. Det är en festklänning. Man ska bara ha rätt detaljer på den. Vad trodde hon? att den ska pyntas med diamanter och glittra med massa skrims skrams? Hela hon behöver nog bytas ut och färga håret rött och gå i rutiga kläder istället för att hon själv ska bli lite action. Jag säger då det. Hur hade dom tänkt sig att det skulle se ut när det blir vinter? ska dom stå i den då och bli blåa? och varför just rosa? varför just rosa. jag tycker om rosa, den ska inte bli det nya gråa.

Tig kvinnor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tig kvinna! :) Nejdå, nu är bloggen uppdatera btw .:D