torsdag 9 oktober 2008

jag måste vara dagens fegaste idiot eller så är jag dagens bästa människa som inte försöker leka någon superhjälte.

jag hör allt från skolan. jag hör varje bråk och varje ord som kommer ut från någons mun. dem står utanför mitt fönster och skrattar, gråter och bråkar. jag hör och ser allt. är det någon som kan ungdomarna i högstadiet så är det jag. jag kan peka ut och jag kan säga vad exakt den ena sa till den andra. jag har blivit expert.

idag ser jag en tjej stå ensam med sina tre vänner. hon står och pratar i telefon och det jag hör är att hon pratar med sin mamma. efter en stund hör jag flera röster som skriker och svär. jag går till mitt heliga fönster och möts av tre tjejer. dom går i nian och har blivit extra tuffa nu när dom ligger högst upp i klassnivån. alla tre är blonderade och har för små jeans, när dom sätter sig ner visar dom sina trosor/string. dom röker och drar sig i håret. spottar efter varje bloss och smaskar på sitt äckliga tuggummi. dom ser använda och sliskiga ut. typiskt bimbo från 90 talet. Har jag fördomar? nej jag vet exakt hur sådana tjejer funkar. dem var små och visste inte vart dom skulle ta vägen när dom började i sjuan. dem var ensamma och kände inte en person. dem var fega. med rätt kontakt och rätt attityd börja de lära sig att hantera sin makt och bilda en flock , en flock av samma individer som dem själv. tillsammans var dem starka och kunde gå emot de som var som svagast. dem har växt sig genom åren och skapat sig ett namn och kaxighet. det finns alltid sådana tjejer vart man än vänder blicken. fast utan dem fungerar väl inte samhället heller. eller?

tjejen står ensam med sina vänner. hon lägger på luren när hon ser att de andra tjejerna går mot henne och skriker hennes namn högt och säger att dom ska ta ett snack med henne. "ett snack" - vilken maffia! dem påstår att hon har sagt att en tjej från deras krets är en hora. nu vill dem ha en förklaring. Tjejen som är anklagad bara står och tittar på dem, tittar sedan på sin mobil och sedan tillbaka på dem och säger : jag har bara sagt något som var sant och som jag vet men jag använde aldrig ordet hora. tjejerna får fnatt. skriken och påståenden börjar. hon inte säger sanningen. tjejen som är anklagad säger återigen: jag vet vad jag sagt och jag står för det men jag har aldrig sagt ordet hora. nu går tjejerna igång. och låt mig gissa: dom får inte höra det dom vill höra. dom vill höra henne ljuga så dom kan ha en annledning till att skrika ännu mer och kanske till och med knuffa henne lite så hon fattar budskapet. men den viljan får dom inte. dom kan inte göra något om hon säger sanningen, speciellt inte med hennes lugn i rösten. jag var impad av denna tjej!

jag står och spanar in tjejen. hon sms.ar lite och lyssnar på tjejerna som står och skrattar och viskar åt henne. men hon bryr sig inte. hon fortsätter att sms.a och tar läget som det är. hennes vänner som stod där innan med henne har lämnat platsen. deras ansikte blev vita och bleka. man kunde se att dom inte våga denna situation. jag har full förståelse, men vad är en vän i dagens läge egentligen? Stannar dom kvar och försvarar eller går dom sin väg och pratar efteråt istället? dom har ingenanning om vad som kommer ske...och tänk om det inte bli något efteråt?

tjejen orkar inte stå kvar mer. hon går sin väg och vänder ryggen till, samtidigt som det ringer i telefonen och hon säger "hej mamma". tjejerna skrattar och går sin väg. jag hör hur tjejen pratar med sin mamma och hon säger att skolan snart är slut. hon tackar nej till att bli hämtad och hon säger att hon bara ska vara hemma idag. hon har prov imorgon som hon ska plugga till. (jag hör och ser allt...) jag beundrar hennes mod. men det är tyvärr svårt att se. hon har sagt något, men hon står för det. det är inte många i hennes ålder som acceptera när man talar sanning.

ett skrik kommer från ett håll. jag gissa på att det var hyneorna som spana in sitt byte. och dom är fega och dom är skrattiga. tyvärr så är dom mer än bara de tjejerna innan. nu ser jag en flock av massa hyenor. alla står och ropa hennes namn. att hon skulle komma tillbaka. hon stod fortfarande i telefon med sin mamma. hon vägra lägga på. nu är det både killar och tjejer och dom är säkert femton stycken om inte mina ögon ljuger för mig. dom skriker att hon ska komma tillbaka.

det är så det funkar. en twist mellan två personer, och det är bara mellan dom, men det ska alltid finnas en svaghet hos den ena personen. den personen kallar på sin flock för att begära attack och försvar. personen är feg. medans den andra motståndaren står ensam och försvarar sin titel. i detta läget spelar det ingen roll längre vad den ena har sagt till den andra. den som vinner är den som står själv. det är synd att dom inte kommit på det än.

tjejen lägger på luren och då skriker en av killarna att tjejerna ska springa efter henne. killarna har inget med det att göra, men dom ser gärna tjejslagsmål när som helst. dom står gärna och hejar på ledaren, så att säga, utan att ingripa. tjejerna står gärna runt om och kallar den svagaste i deras ögon för fitta och hora.

dom springer efter henne. jag står bara i fönstret och glor och får ont i magen.

Inga kommentarer: